Rick and Morty säsong 6, avsnitt 5 Review: Slut Desmithation är kontroversiell och trött, Rick och Morty säsong 6 Avsnitt 5 Review: Final Desmithation | Nek

“Du kommer att ha sex med din mamma,” är en olycksbådande förmögenhet att ta emot för någon. Och ändå, det är vad Jerry får i sin förmögenhetskaka efter en måltid på Panda Express. Medan hela familjen gör narr av sin paranoia om att det går i uppfyllelse – särskilt efter att mormor börjar ringa och smsar Jerry – humors honom.

Rick och Morty Säsong 6, avsnitt 5 Review: kontroversiell och spelad ut

När Jerry Smith går på ett äventyr med sin svärfar på Rick och Morty, . Säsong 3: s “Whirly Dirly Conspiracy”, till exempel, är en riktig framstående. Ändå när vi får ett Jerry-Rick-äventyr i säsong 6, avsnitt 5: “Final Desmithation”, känns lite ojämn.

. För många punchlines känns som inuti skämt som vi inte är en del av, så vi lämnas förvirrade och kink-skamning av showens upptagen med incest och . Ät båge.

“Du kommer att ha sex med din mamma,” är en olycksbådande förmögenhet att ta emot för någon. . .

“Du kanske är den enda dummaste människan jag någonsin har träffat, Jerry,” säger Rick. ”Men du har fortfarande rätt att ta vad du vill på allvar.”

Rick genomför ett lågtekniskt experiment för att bestämma sannolikheten för Jerrys framtid.

Rick räknar snabbt ut att det finns en viss kosmisk kraft i spelet – och att alla som har ätit en förmögenhetskaka under de senaste 20 åren har smält främmande poop.

En megakoration som heter Fortune 500 har förslavat ett främmande djur som äter kaos, men på grund av en matsmältningsstörning remsar den också slumpmässighet från rymdtiden. . I form av dessa övernaturliga förmögenhetskakor. Rick spårar operationen efter en episk långsam rörelse medan han undersöker Panda Express (till melodin för det instrumentella temat från 1970-talets tv-sitcom Taxi). Denna och alla andra kampsekvenser i detta actionfyllda avsnitt är en glädje, tillsammans med några av de andra dumma prylarna som vi ser Rick utöva.

Vid ett tillfälle använder han ett mystiskt öga av Thundera Gem (a Åska referens) för att kalla en snazzy svart kostym för sig själv och en nördig assistentutrustning för Jerry. Sekvensen riffs medvetet på Sailor Moon Transformation Sekvens. Längs vägen använder Rick också en utdragbar ögonbollar -gadget och en cloaking -mekanism för att vända sig själv och Jerry osynlig. Rick har senare sju mekaniska tentakler som kommer ut ur ryggen med olika vapen, några mer användbara än andra. .

Rick har ett gäng coola bakåtgadgets.

Det är emellertid runt avsnittets mittpunkt att humor börjar lossna. Fortune 500: s ledare är Jennith Padrow-Chunt, en upprörande supervillain och enkvinna livsstilsmärke till sig själv som ganska uppenbarligen tappar kul på Gwynyth Paltrow och hennes Goop Empire.

“Varje kostym jag bär är jungfruvit,” säger hon. ”Jag sover på en säng med lösa korn och börjar varje morgon genom att dra min perfekta vagina över kinesiskt silvergräs. .”

Det är spit-out-your-drick överraskande, men är det roligt?

När Padrow-Chunt går över sitt påkostade hem med ett päron i en förinspelad video för potentiella investerare, kunde jag inte låta bli att tänka att humor här siktar på den låghängande frukten. . Rick och Morty chockade oss genom att visa upp några av de “faktiska” löjliga goop -botemedel?

Att göra narr av Gwynyth Paltrow är trött 2022, men du vet vad som är trådbundet? Gör narr av Elon Musk 2022. Vilket är något som Rick och Morty . Jeffrey Bezos, Bill Gates, Billy Zane och olika premiärministrar från hela världen bekräftas medlemmar i Padrow-Chunts Fortune 500-kult. Liksom det kinesiska Silver Grass -skämtet känns Billy Zanes inkludering här bara slumpmässigt. Om det var Elon Musk, skulle det vara meningsfullt och vara rolig.

För låt oss vara verkliga: om den uber-rika kunde kontrollera sitt öde genom att bli en “nivå 7-investerare”, skulle Elon Musk vara den första miljardären i rad.

?

Strax efter Padrow-Chunts tonhöjd på scenen får Jerry en text från sin mamma: Efter att hennes plan landade tog hon en selfie ”framför den Wolfgang-pucken som luktar som en dagis.”En minut senare ser vi en klient som torteras som får en förmögenhet som lyder:” Din penis kommer att förvirras av en frusen yoghurtmaskin vid U.N. Jag vet den maskinen! Detta skulle låta omöjligt för en lekman, men för mig ringer det oundvikligt!”

Dessa förbryllande stunder fick mig att googla “vad luktar en Wolfgang -puck” och “fryst yoghurt vid FN -byggnaden” bara för att se om det fanns djupare sammanhang som jag saknade. Kanske är jag tät, men det är också möjligt att dessa skämt bara är en touch för stöt.

Sedan finns det gamla M. Hucksbee, den gamle mannen som implanterar förmögenheten i kakorna. . Hans sista handling innan han rippades i stycken för att jämföra sin tillgivenhet till monster till verklig amatör naturforskare Margaret Howe Lovatt, som hade en sexuell relation med en delfin på 1960-talet. “Jag ser att jag har romantiserat ett vildt djur”, beklagar han och reflekterar över hur han “attackerade en fånge varelse.”

?

Gammal m. .

Verkligen är handlingen den räddande nåd i detta avsnitt, särskilt när Rick drar lite av en Allt överallt på en gång . En blir en fågel, en annan bil, och ännu en blir en robot dinosaurie som påstår sig vara ”Guds son.. Endast genom att använda dussintals prylar på en gång i en omöjlig att följa actionsekvens kan Rick förhindra incest och rädda dem.

I slutändan är “Final Desmithation” den typ av provocerande Rick och Morty avsnitt utformat för att du ska känna dig obekväm snarare än underhållen. Det är en djärv berättelse med bra action som kastar allt på väggen bara för att se vad som fastnar, och på något sätt förblir det hela.

Tidigare denna säsong gav “Bethic Twinstinct” oss en obekväm historia där Beth har sex med sin egen klon, som själv känns lite som incest. På en djupare nivå handlade det om radikal självkärlek som överskrider narcissism och i slutändan utvecklas till en plats för sexuell utforskning och befrielse där båda Beths har ett sexuellt möte med Jerry. . .

Behandlad fru. Smith som en person då, men här är hon reducerad till en oklart prop som används för samma skämt ett dussin gånger över. ? Inte ens “slutlig desmithation” verkar veta.

Rick and Morty säsong 6 avsnitt 5

En av de enklaste, dumaste och värsta Rick och Morty avsnitt någonsin var förra säsongens , som handlade om frågor om Mortys spermier som vänder jätten och känslig. Humoren var nästan all den grova sorten, och långt före tiden allt kupp de grced med Mortys spermier och ett av hans systers ägg som producerade ett incestbarn, hade det drabbat en punkt med minskande avkastning. Rick och Morty .

. . Säg, detta var ett roligt stycke, var det inte?

Den centrala premissen, även om den var framkallad av Jerry som öppnar en förmögenhetskaka på en Panda Express som förutsäger “Du kommer att ha sex med din mamma”, är, till skillnad från spermiepisoden, mycket smartare än den ursprungligen släpper på, leder Rick och Jerry ner en Fortune Cookie Rabbit Hole, som kulminerar med upptäckten att förmögenheten genereras av det ovannämnda poopingmonsteret som en del av ett stort schema för att kontrollera ödet. Det är roligt; Ibland blev jag vilse i mer allvarliga avsnitt om den centrala ändliga kurvan och andra sådana sci-fi whatsit, men det verkar om du binder höga koncept till dumt nonsens som monster som skit ut kakor, plötsligt är jag en vanlig Stephen Hawking!

AD – Innehållet fortsätter nedan

Detta är en av de avsnitten där karaktärer vandrar av batshit med högkoncept i snabbhet, men på något sätt är det allt följbart. Du kan utnyttja kraften i det pooping ödet Monster genom att skriva vad du vill hända på ett papper och sedan lägga det in i en pooped-out Fortune Cookie? . När du väl har fått en förmögenhet från en cookie, så länge ditt öde ännu inte har skett, är du effektivt odödlig? Låter rimligt. ? Varför naturligtvis är det den enda förklaringen som är meningsfull!

Högt på livet

?

. Som vanligt har Rick ganska bra kontroll över situationen, dödar baddies och undviker döden utan att bryta svett, men hans metoder den här gången är konsekvent roliga att titta på. Inspektör Gadget-Som tidigare, med robotimplantat som sträcker sig från hela kroppen för att få han och Jerry ur olika bindningar. Från en förlängning-o-öga som avslöjar dolda kameror till en förmåga att anka huvudet i kroppen för att undvika kulor, finns det en stor lekfullhet för alla Ricks sci-fi-förmågor den här gången och lägger till välkomnande charm till vad som kan vara mer utmattande sekvenser av Rick dödar enkelt alla.

Även charmig är att detta ett avsnitt som parar upp Rick och Jerry, vilket är en sällsynt men nästan alltid rolig karaktärpermutation. Rick måste hålla Jerry säker som om han är en dum, försvarslös valp under hela avsnittet är söt liksom hans tillfälliga försök att skämta med Jerry och lättare stämningen. Sammantaget gör dessa två studsande av varandra för roliga saker. (Emellertid är Tag-skämtet efter Credits, som innehåller resten av familjen, överlägset och tar ner avsnittet.)

, Taxi, smällar. Jag gillar det här mycket eftersom temat från Taxi Slå faktiskt.

. Dessutom älskar jag Taxi tema. Slutligen, till skillnad från hur saker och ting gick i Sperm -avsnittet, undviks denna gång incest smalt. Vi kallar att körsbäret på toppen.

Komplott [ ]

Smith -familjen äter middag på Panda Express och diskuterar nästa dags resa till djurparken. . När måltiderna över får familjen sina förmögenhetskakor, med sommaren som påpekar de bara förverkliga när kakan äts först. “Du kommer att ha sex med din mamma”, .

Jerry börjar få paranoid att förmögenheten kan gå i uppfyllelse, trots att han uppenbarligen aldrig skulle ha sex med sin mamma. . . Rick vägrar att använda vetenskap för att göra något omöjligt vanligtvis gör det mer möjligt.

Jerry försöker att tejpa upp sina könsdelar medan Morty och Summer fortsätter att spela olika pranks på Jerry (inklusive gömmer en fylld docka som är gjord för att se ut som Jerrys mamma i sin garderob som faller på honom upprepade gånger så att det ser ut som om det utför fellatio). Jerry blir så paranoid att han till och med börjar klä sig som Morty, eftersom Mortys mamma är Beth. Space Beth anländer för att hämta familjen till Zoo -resan, men Rick ber Jerry att stanna kvar när han har fått konstiga läsningar från Jerrys sannolikhetsfält angående förmögenheten. . När han vänder sig på sin enhet är Rick skrämd för att upptäcka att Jerrys förmögenhet registrerar sig och beslutar att köra ett test genom att få två lådor med hål, skriva Jerrys mammas namn i ett och ber honom att välja ett hål han skulle sticka in penis i. Rick upprepar testet flera gånger, ibland byter lådor och är orolig när Jerry fortsätter att plocka mamlådan. . . Han resonerar att någon försöker få sin uppmärksamhet (nämner att hela restaurangen måste göra var att få en spritlicens).

När han anländer med Jerry och tillkännager sin närvaro till backroom -personalen befinner han sig i en shootout som han lätt kan hantera att döda de flesta av de anställda. Men han upptäcker att Panda Express -personalen faktiskt driver en mething (som uppenbarligen inte har något emot på grund av hans aversion mot begreppet lagar) och har inget att göra med de förmögenhetskakor som de får från den vanliga distributören. Rick ber om ursäkt till de två återstående personalen för att ha mördat sina kollegor (som de accepterar och säger att det är en del av risken) och samtycker till att inte vända dem till polisen i utbyte mot lastbilen som levererar förmögenhetskakorna.

Med lastbilen till fabriken där förmögenheten görs, hittar de dem från en byggnad som är alldeles för extravagant för ett företag som gör något som ges bort gratis. De kommer in och undviker näthinneskanningar och hittar hundratals liknande lastbilar och kameror överallt. Rick byter kläder för att smälta in genom att ringa Thunder of Thunder, får Jerry att se ut som en assistent med en transformationssekvens lyft från Sailor Moon.

När man infiltrerar fabriken inser paret snabbt att företaget kontrollerar ödet för vinst. Jerry vill att Rick ska spränga fabriken, men Rick skulle hellre ta över fabriken istället. . Med inget annat val hoppar Rick in i en luftventil för att fly och använder Jerry som en mänsklig sköld. Jerry överlevde och tas också in i ventilen. VD för fabriken, Jennith Padrow-Chunt, ser bilder av Jerry och upptäcker en olöst förmögenhet och berättar vakterna att få Jerry’s mor till fabriken.

Medan han kryper genom luftventilen uttrycker Jerry irritation över Rick för att ha använt honom som en mänsklig sköld. Rick förklarar att eftersom Jerry har en oregistrerad förmögenhet kan han bokstavligen inte dö förrän hans förmögenhet är uppfylld (i detta fall tills han har sex med sin mamma). De två hittar så småningom vägen in i rummet där förmögenhetskakorna produceras. I mitten av rummet är en enorm främmande fastspänd på taket som matas glödande kapslar och pooping ut förmögenhetskakor, medan en gammal man sätter förmögenheter inuti kakorna. Rick förklarar för Jerry att utlänningen är ett lockerean och att den matar av kaos. Denna speciella Lockerean har en matsmältningsproblem som gör att den remsar slumpmässighet bort från kaos och lämnar kända resultat i form av förmögenhetskakor. Den gamle mannen introducerar sig själv som Old Man Hucksbee, som förklarar Fortune 500: s plan: att öka värdet på verkliga förmögenheter genom att massproducera många värdelösa. . I det ögonblicket anländer Jennith Padrow-Chunt med Jerrys mamma såväl som många väpnade säkerhetsvakter.

Jennith, som vet att Jerry är odödlig tills han har sex med sin mamma, driver fru. Smith mot honom och försöker få dem att ha sex. Jerry springer bort medan Rick kämpar mot soldaterna, som alla har speciella makter på grund av att alla intar kampfortunes. . . Rick inser så småningom att Jennith är odödlig tills hennes förmögenhet går i uppfyllelse, vilket är att hon kommer att bli den mest framgångsrika affärskvinnan någonsin. Han uppfyller denna förmögenhet genom att hacka Goldman Sachs Finance Company, köpa allt från Jennith, rensa alla hennes konton och skicka de återstående pengarna tillbaka till Goldman Sachs. Rasande sväljer Jennith många förmögenhetskakor och blir ett blobliknande monster. Rick frigör Lockerean, som sväljer Jennith och Old Man Hucksbee.

Tyvärr är kaoset fortfarande inte över ännu, för när han springer bort från sin mor reser Jerry över en kaoskapsel och det förvandlas till ett svart hål. . Men han ser att Jerrys mamma får sin fot fångad medan hon sugs mot det svarta hålet. . .

När Rick och Jerry kommer hem tackar Jerry Rick och hänvisar till honom som en vän. . . . Efter att Rick ber om ursäkt, förlåter Jerry honom och de två huvudet inuti.

I en scen efter krediter finns Morty, Summer, Beth och Space Beth i Zoo’s presentbutik. . . .

• Jerry Smith