Matilda (1996) – Filmer på Google Play, Movie Review: Roald Dahl S Matilda The Musical | Nörd dagligen

Filmrecension: Roald Dahl’s Matilda The Musical

Historien om Matilda Wormwood har sett en hel del iterationer. Först som en bok av Roald Dahl släpptes 1988 släpptes en film så småningom 1996 med Mara Wilson, Danny Devito och Rhea Pearlman. Historien har också sett en musikalisk anpassning som först började föreställningar i Stratford-upon-Avon 2010, följt av en West End-överföring 2011, med flera andra produktioner som inträffat över hela världen sedan dess.

Matilda (1996)

Matilda är historien om en anmärkningsvärd tjej med extraordinär intelligens. Tyvärr märker hennes dumma föräldrar knappt henne och när de äntligen skickar henne till skolan är det till Crunched Hall, som hänsynslöst styrs av en sadistisk rektor. Matildas förmögenhet förändras när hon upptäcker inom sig själv de mest ovänliga makterna. © 1996 Tristar Pictures, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Betyg och recensioner

Betyg och recensioner verifieras inte info_outline

• Flagga olämplig

Jag älskar den här filmen så mycket stackars Matilda tog hand om sig själv och hennes föräldrar och bror hatade när hon läste böcker ibland TV är dålig när du ser mycket om du gillar whatch a cuple en dag din böter men i slutet av den här filmen fick hon adopterad till MS.Honey Witch är som den bästa läraren och MS.Honung fick behandlat medelvärde med den huvudsakliga nödvändiga som var hennes moster Witch. är dåligt. Men Matilda upptäcker att hon har hjärnkraft eftersom hon älskade att lära sig och läsa och jag älskar hur det visar ett ansvarsfullt barn.

Nu har historien anpassats igen, till en annan film, den här gången baserad på musikalen. Matilda Wormwood (Alisha Weir) är en ljus ung flicka, tyvärr med försummade föräldrar (Stephen Graham och Andrea Riseborough). Efter att ha glömt att registrera henne för skolan, skickar Matildas föräldrar henne till Crunchem Hall, en skola som drivs av Miss Agatha Trunchbull (Emma Thompson), en ond huvudmästare.

Men inuti skolan finns det ett glimt av vänlighet i Miss Honey (Lashana Lynch), en av de enda vuxna som förstår att Matilda är smart utöver sina år, och därför försöker jag utan framgång förespråka att missa Trunchbull för att hon ska placeras i en högre klassnivå. Andra glimtar av vänlighet kommer från fru. Phelps (Sindhu Vee), en resande bibliotekarie som vi träffar i början av filmen, när Matilda läser på sitt bibliotek tidigare stängningstid.

Filmen har också en robust barnens ensemble, som skildrar Matildas medstudenter i Crunchem Hall, från studenter i Matildas klass, till prefekter i “School Song”, till roller i den första låten som diskuterar Matilda, “Miracle”.

Om du är bekant med några iterationer av Matildas berättelse kommer mycket i den här filmen att verka bekant. Men filmen har också många unika aspekter, som skiljer den från de andra iterationerna, så du kommer troligen inte att bli uttråkad när du tittar på den.

En särskilt unik aspekt av den här filmen är gjutningen. Varje skådespelare tar med sig allt till sina respektive roller. Som Matilda Wormwood utstrålar Weir det förtroende och beslutsamhet som behövs för att stå upp till de onda vuxna som hon står inför. Lynch ger en otrolig nivå av djup till rollen som Miss Honey. Det framgår från början av filmen att det finns mer till hennes karaktär än vad som ursprungligen möter ögat. Graham och Riseborough kan balansera stunder av komedi med skurkiga stunder ganska bra, något som inte ofta har sett. Thompson skapar en särskilt imponerande, rädsla-inducerande Trunchbull, som jag tyckte för intensiv ibland.