Hogwarts Legacy Review – IGN, Hogwarts Legacy – PS5 | PlayStation 5 | Gamestop

Hogwarts Legacy – PlayStation 5

Oväntat tyckte jag till och med att jag ser fram emot att umgås med mina professorer, oavsett om det var min huvudmanprofessor Fig, som fungerar som både något av en mentor och som en sidekick, eller den kloka krackande charmlärarprofessor Ronen, som gjorde mig Älskar honom mest genom att göra narr av mig. Var och en av dessa karaktärer känns som en oumbärlig bit av skolan, och du kan hitta dem som vandrar på hallarna som gör sina saker och väljer att spendera tid med dina favoriter. .

Hogwarts Legacy Review

På nästan alla sätt är det här Harry Potter RPG som jag alltid har velat spela.

Uppdaterad: 5 mars 2023 08:36

. Under den tiden har vi fått några respektabla Lego Potter -spel, ett överväldigande EA Sports Quidditch -spel av någon anledning och till och med lidit genom den feberade mardrömmen som är Harry Potter Kinect. Men ingen av dessa har kommit nära att uppfylla den fantasin att få ett Hogwarts antagningsbrev som öppnar dörren till en hemlig värld. Med Hogwarts Legacy är jag glad att säga att vi äntligen fick ett Harry Potter -spel som fångar lite av den magin. Den öppna världskartan spikar absolut vibe från Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, den har stavningskamp som är dumt bra, karaktärerna som bor i det är charmiga och oförglömliga, och det är positivt med otaliga avledningar för att blöta upp duzens av timmar av din tid. Det kanske inte är den mest imponerande tekniska prestationen och det är verkligen förbannad med brist på fiendens variation, men ingen av Hogwarts Legacy -frågor kan kasta en ättling charm på detta triumferande besök i trollkarlsvärlden.

Rätt i linje med de flesta Harry Potter -berättelser innan den har Legacy’s plot fler hål än en fisknätstrumpa och sorta förväntar sig bara att du accepterar att dess magiska värld inte har någon mening. Denna mystiska RPG från tredje person action-äventyr börjar med att du överförs till Hogwarts som en femteårshäxa eller trollkarl (av oförklarade skäl) att göra allt från att delta i klasser till att bekämpa jättespindlar med en magisk pinne till att flyga runt på en hippogriff. Den fantastiska karaktärsskaparen har många alternativ för dig att skapa din ideala häxa eller trollkarl (bortsett från ett ganska begränsat röstval), och så snart du gör kommer de omedelbart att bli förvirrad i en konflikt mellan trollkarlsvärlden och en ond goblin. Dessutom är du snart att vara i ett hemligt samhälle av trollkarlar, du upptäcker snart att du har fått några freaky superladdade magiska förmågor som gör att du kan göra extra coola saker som inte heller förklaras.

Om du är som jag, kommer du att rulla ögonen under ögonblick när du introduceras till 100 års döda karaktärer som föreläser dig från målningar om vikten av några saker som hände för länge sedan och hur du måste rädda världen eller vad som helst. Men när det är över med Legacy har mestadels återinlämnat sig med en fantastisk roll av icke-målande karaktärer som hjälper till att koka saker ner till en inte alltför trångt godkuys-mot-bar-kuys konflikt som slutar vara en trevlig berättelse, även om det Det är inte särskilt djup eller original.

De flesta karaktärer är minnesvärda och omedelbart älskvärda.

De karaktärer du kommer att tillbringa större delen av din tid med är klasskamraterna som kommer att bli vän med dig på campus, följa dig på vissa uppdrag och hjälpa dig att finslipa dina förmågor som en magisk användare. De flesta är minnesvärda och omedelbart förtjusande, som Sebastian den cocky och moraliskt böjliga Slytherin, eller Natsai den smarta och oföränderliga Gryffindor, och spenderade tid med dem och förbättrade dina sociala länkar genom deras relation questlines gjorde min vistelse på Hogwarts allt roligare.

Beträffande j.K. Rodd

Elefanten i rummet med Hogwarts Legacy är Harry Potters skapare, J.. Rowling, vars Kommentarer om transpersoner under de senaste åren har det lämnade en sur smak i munnen på Många nuvarande och tidigare Potter -fans, både på IGN och i världen i stort. Detta har drivit vissa att kräva en bojkott av den trollkarlsvärlden helt – inklusive Hogwarts Legacy, även om Rowling var Och det finns goda skäl (båda och ut) att tro att utvecklarna på Avalanche inte nödvändigtvis delar hennes åsikter. Oavsett har IGN alltid och kommer att fortsätta att förkämpa mänskliga rättigheter och stödja människor som pratar med sina plånböcker på vilket sätt de väljer.

Som kritiker är vårt jobb att svara på frågan om vi tycker att Hogwarts arv är kul att spela och varför; Huruvida det är etiskt att spela är en separat men ändå mycket viktig fråga. Så precis som i praktiskt taget alla fall väljer vi att avslöja och ta itu med åsikter från franchiseskaparen separat från vårt hänsyn till arbetet från de hundratals spelutvecklare och utvärderar Hogwarts Legacy som den står och lämnar bakom kulisserna sammanhang att betraktas dessutom till den utvärderingen, snarare än i stället för den, så att den kan vägas enligt dina egna värden.

Oväntat tyckte jag till och med att jag ser fram emot att umgås med mina professorer, oavsett om det var min huvudmanprofessor Fig, som fungerar som både något av en mentor och som en sidekick, eller den kloka krackande charmlärarprofessor Ronen, som gjorde mig Älskar honom mest genom att göra narr av mig. Var och en av dessa karaktärer känns som en oumbärlig bit av skolan, och du kan hitta dem som vandrar på hallarna som gör sina saker och väljer att spendera tid med dina favoriter. Det är en enorm och viktig del av Hogwarts -fantasin som Legacy bara slår ut ur parken.

Världen är full av nästan allt jag ville ha i ett Potter -spel.

Ännu bättre är världen själv, som bara är full av nästan allt jag ville ha i ett Potter -spel och mer. Du kommer att hitta dig själv att utforska Hogwarts sten-cobbled hallar och hemliga passager, flyga runt den förbjudna skogen på en kvast och utforska mörka grottor som bara är upplysta av glödet från din Lumos-stava. Utvecklarna på Avalanche har så briljant fångat utseendet och känslan av trollkarlsvärlden att jag blev förvånad över att bara vara där, oavsett vilket triviala ärende de hade mig inslaget i.

Denna fördjupning kan ibland brytas av Legacy’s Dicey Performance, som led av nästan varje nummer som får IGN: s Performance Review -team att gråta under min tid på att spela på PlayStation 5. Dessa största hits inkluderar Framerate inkonsekvens, konstiga problem där belysningen växlar från för mörk till för ljus, aggressiv pop-in när du flyttar runt kartan snabbt och mer. Det finns till och med den här konstiga saken där varje dörr i Hogwarts har en kort lastningsskärm. Det är förståeligt eftersom det är så mycket packat in i detta djur av ett äventyr, men PS5: s löften om döden av att ladda skärmar har inte riktigt levt upp till här eftersom det tydligt kämpar för att hålla jämna steg med stava och whimsy of the Wizarding World.

Utöver prestationsproblemen är Legacy också ett ganska glitchy äventyr i allmänhet. Du kommer förmodligen att falla igenom kartan en gång eller två, eller se en karaktär eller objekt fastna i miljön, eller kanske till och med ha den person du pratar med bara upp och gå bort från dig mitt i en konversation, Låter dig att prata med den tomma platsen de stod i i cirka två minuter. Jag stötte inte på något spelbrytande eller så vanligt att du sannolikt vill förbanna dess namn, men saker som detta händer tillräckligt för att vara en irritation.

Kamp är fantastisk, utmanande och helt fängslande.

Som någon som finner Wand-Whipping-striden i filmerna ganska tråkiga, var jag mycket bekymrad över Hogwart Legaces förmåga att hålla min uppmärksamhet efter att ha slingat trollformler i dussintals timmar, men jag kan erkänna när jag har fel-striden är fantastisk, utmanande och fullständigt fängslande. Det finns mycket mer än att skjuta bollar av ljus ur en pinne! Istället är tricket att undvika och motverka fiendens attacker medan du drar av kreativa kombinationer. . Kedja tillsammans förmågor för att få dina motståndare att se ut som kompletta dårar aldrig slutar vara underhållande, särskilt när du låser upp talangträdförmåner som förbättrar dina färdigheter med modifierare som gör att dina elementära trollformler gafflar till närliggande fiender eller förvandlas till AOE -attacker.

Många av stridsmöten är också legitimt utmanande – jag ska erkänna att jag dog min rättvisa del av tiderna medan jag försökte visa upp en ny uppsättning trollformler eller försummar att se nissen smyga upp bakom mig. Att förbättra dina färdigheter och ta reda på vilka stava som fungerar bäst för dig är en riktigt underhållande process, fylld med experiment och enstaka maiming. Det finns till och med en perfekt parry -mekaniker, som ber om att behärskas av tryhards som jag som letar efter den extra dopaminhiten som kommer från ett snabbt block vid sista möjlig sekund. Du kommer också att tvingas ändra din taktik regelbundet, eftersom många fiender har färgkodade sköldar som bara kan brytas av trollformler av en viss typ. Till exempel kommer fiender med en röd sköld att skadas förrän du träffar dem med en brandbaserad stava, vilket innebär att du kommer att behöva hålla några av de praktiska.

Skärmade fiender tvingar dig regelbundet att ändra din taktik.

Medan stridssystemet aldrig slutar vara underhållande, är de varelser du kämpar snart på tricks upp ärmarna. Du kommer att se samma bekanta ansikten mycket, eftersom du tillbringar en enorm mängd av din tid på att slåss mot mörka trollkarlar, spindlar och nålar. Varje gång i taget kommer de att slänga ut samma upprepade trollfiende eller icke -beskrivna magiska dräkt av rustning också, men fiendernas arv kastar på dig bär tunn ganska snabb.

Det är synd, eftersom Harry Potter -universum är känt för att ha alla slags djur och skurkar att möta, och ändå här finns det praktiskt taget ingen variation. Det som är särskilt konstigt är att det inte är som att det inte finns andra fiendtyper som finns i arvet – du hittar jätte, onda grodor och zombies som strövar omkring, för att nämna några – det är bara att de knappt används i någon av någon av de viktigaste fängelsehålorna eller nivåerna. Istället skickar de cirka 500 spindlar till dig i rad, vilket är ett förbryllande beslut.

Tieguytravis toppfantasi RPGS

The Witcher 3: Wild HuntDragon Age: OriginsThe Elder Scrolls III: MorrowindGladiusElden ringThe Witcher 2: Assassins of KingsMörka själarThe Elder Scrolls V: SkyrimSouth Park: Sanningens pinne

Eftersom du bara kan ha så många trollformler utrustade när som helst, är den ena delen av striden som är lite av ett drag den något klumpiga processen för att byta mellan, vilket tar lite allvarligt att vänja sig vid. .

När du inte tänder spindlar i brand behöver du några lättare aktiviteter för att spendera din tid med, och det är faktiskt galen hur många sidouppgifter arvet ger dig! Du kan spendera timmar på att dekorera ditt eget personliga utrymme i kravet på kravet; Gå runt att fånga, sköta och föda upp alla slags fantastiska djur (om du vet var du hittar dem); Öva din trädgårdsskötsel eller drycktillverkning; shoppa i Hogsmeade; Bli en mästare duelist i en underjordisk duelleringsring med dina klasskamrater; Eller till och med gå full Voldemort och bestämma att du vill bli en mästare i den mörka konsten genom att lära sig dödande förbannelse och andra otänkbara handlingar (som går så bra som du kan förvänta dig om du väljer att sträva efter det). Det är inte bara lätt att slösa bort dussintals timmar som gick av – jag tyckte det var svårt att inte bli distraherad av ett dussin saker och glöm vad jag ursprungligen skulle göra. Jag kunde komma igenom huvudhistorien på 32 timmar, men även om jag hade något bråttom att slutföra det fann jag att jag var nästan omöjlig att stanna på uppgift. .

Jag kunde komma igenom huvudhistorien på 32 timmar.

Jag kommer dock att säga med trollkarlsbuffén med oändliga sätt att slösa bort din tid, det är ett ganska bländande utelämnande som Quidditch inte finns någonstans att hitta. Lore orsaken till bristen på den ikoniska kvastbaserade sporten är att den har förbjudits i ett år tack vare någon Pureblood Wimp som skadades förra året, men det känns som en ansträngning att papper över frånvaro av en viktig aspekt av Harry Potter’s tid på Hogwarts som utvecklarna bara måste ha haft tid att inkludera.

Hogwarts äldre skärmdum

Ett av sätten du helt kan glömma bort det hotande goblinhotet i huvudhistorien är genom att delta i de över 100 sidouppdragen som är packade i äventyret. Inte alla dessa avledningar är lika underhållande – vissa är definitivt dina grundläggande “gå hit och döda/samla in den här saken” ärenden som gör lite mer än att bränna lite tid – men många har en av de ovannämnda fantastiska karaktärerna som ber dig att lösa deras problem eller hjälpa dem att komma in i bra olmodig skada. Det är särskilt bra skäl att sakta ner och fördjupa dig i den här världen, som när du går till klassen för att lära dig hur man potten växter som försöker äta dig eller hjälpa en klasskamrat som blir plockad på. Legacy ger dig bara många skäl att dricka i upplevelsen av att vara student på Hogwarts, och nyheten i det slitnar inte ens när du har skickats på någon meningslös hämta uppdrag.

Legacy ger dig många skäl att dricka i upplevelsen av att vara student på Hogwarts.

Det hjälper också att du ofta är lämpligt belönad för dina ansträngningar, oavsett om det tjänar lite utrustning för att uppgradera din statistik, kosmetiska föremål för att förbättra din swagger, eller bäst av allt: nya trollformler, den ultimata moroten i ett spel där du ofta begränsad endast av vilken magi du vet hur man kastar. Till exempel ger en sidofråga dig ALOHOMORA SPELT, som – på klassiskt Metroidvania -mode – gör att du bokstavligen kan låsa upp dörrar och komma in på platser som tidigare är otillgängliga för dig. Att samla trollformler går långt för att öppna kartan och ge dig en bättre påse med tricks under striden, och jag befann mig positivt törst efter så många av dessa spelförändrade förmågor som jag kunde få mina grubbiga tassar på.

<h2 data-lazy-src=

Hogwarts Legacy PS5 -version

Inkluderar exklusiv Haunted Hogsmeade Shop Quest som ger tillgång till en extra fängelsehål, butiksinnehavares kosmetiska uppsättning och Hogsmeade-butik i spelet.

Hogwarts Legacy är en Open-World Action RPG-uppsättning i världen som först introducerades i Harry Potter-böckerna. Gå in på en resa genom bekanta och nya platser när du utforskar och upptäcker magiska djur, anpassa din karaktär och hantverk, master stavning, uppgradera talanger och bli den trollkarl du vill vara.

Upplev hogwarts på 1800 -talet. Din karaktär är en student som har nyckeln till en gammal hemlighet som hotar att riva trollkarlsvärlden isär. Gör allierade, slåss mörka trollkarlar och i slutändan bestämma guiden för trollkarlsvärlden. Din arv är vad du gör av det. .

Plattform: PS5 Släpp: 2/10/2023 Utgivare: Warner Bros. Interaktiv genre: Unik röst: Engelska, franska (Frankrike), japanska, portugisiska (Brasilien), spanska (Mexiko) Skärmspråk: kinesiska (förenklad), kinesiska (traditionella), engelska, franska (Frankrike), japanska, koreanska, portugisiska ( Brasilien), spanska (Mexiko)

Online -funktioner kräver ett konto och är föremål för servicevillkor och tillämplig integritetspolicy (PlayStationNetwork.com/termer-of-service & PlayStationNetwork.com/integritetspolicy).

Programvara med licens (USA.PlayStation.com/softwarelicense).

Du kan ladda ner och spela detta innehåll på den huvudsakliga PS5 -konsolen som är associerad med ditt konto (genom inställningen “Console Sharing and Offline Play”) och på andra PS5 -konsoler när du loggar in med samma konto.

Hogwarts Legacy Software © 2022 Warner Bros. Underhållning. Utvecklad av lavinprogramvara. Wizarding World och Harry Potter Publishing Rights © J J.K. Rodd. . .

Warner bros. Spellogotyp, WB Shield: ™ & © Warner Bros. Underhållning. (S22)