Creed III – Apple TV, Creed III Movie Review & Film Summary (2023) | Roger Ebert

Creed III

Men deras reverie är krossad med ankomsten av Dame, som har hårdnat sig i fängelse på alla sätt och nu söker den boxningshärlighet som han tror är hans skyldighet. Det finns en viss nördig glädje när det gäller att bevittna skådespelet med Kang vs. Killmonger, med tanke på den betydande skurkiga närvaron som båda skådespelarna har haft inom Marvel Cinematic Universe. Majors är som alltid enorm. Han ger en djupt oroande energi till rollen – det finns något flyktigt med Dame under hans till synes lugna yttre. Det faktum att han inte uppenbarligen rasar hela tiden är det som gör honom skrämmande: han tittar på, planerar, sitter, men hans imponerande fysikalitet gör honom till slut våldsam.

Creed 3 -film

Adonis Creed har trivs i hans karriär och familjeliv. När en barndomsvän och före detta boxningsunderlag, Damian, återvänder för att bevisa att han förtjänar sitt skott i ringen, blir ansiktet mellan ibland vänner mer än bara en kamp.

+
. Jordan, Tessa Thompson, Jonathan Majors
Regissör Michael f. Jordan

Relaterad

Cast & crew

Michael B. Jordan Adonis Creed

Jonathan Majors Damian Anderson

Phylicia Rashad Mary-Anne Creed

Buntar

Handla om

Jordan leder och stjärnor i intensiv, rörande Threequel.

• Genomsnitt 7.1
  • Recensioner 338
  • Färsk 297
  • Ruttna 41

Information

Studio MGM-genre Drama släppte 2023 Run Time 1 HR 56 min klassad PG-13 Region of Origin USA

© 2023 Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. Alla rättigheter förbehållna.

språk

Original Audio English Audio and Subtitles English (USA) (AAC, Dolby 5.

Tillgänglighet

Stängda bildtexter (CC) hänvisar till undertexter på det tillgängliga språket med tillägg av relevant information om icke-dialog.

Copyright © 2023 Apple Inc. .

Creed III

För hans regissedebut, Michael f. Jordan valde att ta på sig “Creed III”. . Och han elektrifierar på båda sidor av kameran, hittar nytt swagger och känslomässigt djup som filmens stjärna samt verkligt förtroende och stil som dess regissör.

.”Men han måste också följa arbetet med sin långvariga vän och en nära kollaboratör Ryan Coogler, som hjälpte den ursprungliga” Creed.”Jordan har tagit allt det trycket och förväntningen och förvandlat den till en film som båda hedrar seriens arv medan han snurrar lore framåt. .

“Creed III” tar dock en liten stund att komma igång, eftersom det blinkar tillbaka till Los Angeles 2002 för att etablera den delade historien mellan filmens eventuella konkurrenter. Vi ser Adonis “Donnie” Creed smyga ut ur sitt sovrum som en ung tonåring för att se hans storebror figur, Damian “Dame” Anderson, dominerar i underjordiska slagsmål. En våldsam konfrontation på vägen hem en natt tätar båda sina öde, med Adonis som går in på storhet och Damian på väg mot en 18-årig fängelse. En exakt tidsinställd, vackert placerad matchskärning flyttar historien framåt 15 år för att visa oss att Donnie nu har den boxningskarriär som Dame alltid drömt om; Ytterligare ett hopp till idag avslöjar att Adonis har gått i pension och lever ett lyxigt liv i en modern herrgård i Hollywood Hills.

. Den minimalistiska elegansen och krämiga neutraler – produktionsdesignerns arbete Jahmin Assa och kostymdesigner Lizz Wolf – indikerar den smakfulla, fridfulla personan Adonis nu att utstrålas till världen.

Precis som Adonis formar nästa generation av kämpar som en bakom kulisserna på sin egen Delphi Boxing Academy, pennar sångerskrivaren Bianca låtar och arbetar med ny talang som producent. De säger till sig själva att de är nöjda, men det finns en spännande spänning i blandningen eftersom det är tydligt att de båda fortfarande längtar efter rampljuset som en gång definierat dem, närade dem. Thompson tar med sig en jordlighet och känslighet för denna kraftigt maskulina film, och den unga Davis-Kent-som är en döv skådespelerska-glider ljust i sin första stora roll, mer än att hålla sina egna motsatta veteranartister med sin gnistrande närvaro och timing. Phylicia Rashad återvänder också med en avgörande, graciös föreställning som Adonis mamma, Mary-Anne. Och den ofta användningen av teckenspråk som ett sätt att kommunicera inom familjen är en meningsfull, autentisk touch.

Men deras reverie är krossad med ankomsten av Dame, som har hårdnat sig i fängelse på alla sätt och nu söker den boxningshärlighet som han tror är hans skyldighet. . Killmonger, med tanke på den betydande skurkiga närvaron som båda skådespelarna har haft inom Marvel Cinematic Universe. Majors är som alltid enorm. Han ger en djupt oroande energi till rollen – det finns något flyktigt med Dame under hans till synes lugna yttre. .

I samarbete med kinematograf Kramer Morgenthau och redaktörer Jessica Baclesse och Tyler Nelson, Jordan, tar regissören en till synes enkel scen där Adonis och Damian delar en besvärlig återföreningsmiddag och berättar en full, rik historia med den. Närbilderna, stimuleringen, beslutet att hålla på en skådespelers ansikte för en takt eller två längre än väntat-de förmedlar alla så mycket mening och undertext. Utbytet är kraftfullt för vad det inte visar – för vad dessa karaktärer inte berättar för oss, för vad de håller tillbaka strategiskt men vi kan ändå känna, ändå.

Men “Creed III” ger också folket vad de vill, och det är: flera träningsmontages. .”När det väl är klart att Donnie måste komma tillbaka i form för att bekämpa Dame för mästerskapet – på Dodger Stadium, av alla platser, en verkligt inspirerad plats som är så extremt L.En.- Manuset från Keenan Coogler (Ryans bror) och Zach Baylin (“King Richard”) träffar alla upplyftande beats du kan förvänta dig, men kastar också i några smarta nya. Så ja, det går genom gatorna, på stranden, upp en kulle. Det finns stansning och sparring. Men också: synen på Adonis som drar ett verkligt flygplan genom hans pectors rena kraft. Det är lite lustigt, men också väldigt underhållande.

Och när det är dags för den klimatiska showdown mellan dessa två krigare, gör Jordan några bländande stilistiska val när det gäller ljuddesign, kamerorörelser och visuella effekter. Det finns ett avsnitt där allt bara … förändras, vilket ger en oväntad känslomässig resonans och ett nytt perspektiv.

På ytan kan “Creed III” tyckas handla om hulking, muskulära män som slår skiten ur varandra, och det finns inom en genre där det ofta är lätt att urskilja mellan rätt och fel, svartvitt. Adonis är all precision och kontroll i ringen; Dame är grov och rå och kämpar som om hans liv beror på det. Men liknar Killmongers motiv i “Black Panther”, Dames strävan efter hämnd och till och med dominans är förståelig. Att se dessa titaner konfrontera varandra inom det moraliska grå området – att göra sig sårbara i processen – är nitande.

Jordan har för länge sedan bevisat sig som skådespelare av fantastisk karisma, mångsidighet och mänsklighet; Med “Creed III” visar han att han är lika fängslande på andra sidan linsen.

Christy LeMire

Christy LeMire

Christy LeMire är en långvarig filmkritiker som har skrivit för Rogerebert.com sedan 2013. Innan dess var hon filmkritikern för Associated Press i nästan 15 år och var värd för den offentliga tv-serien “Ebert presenterar på filmerna” mittemot Ignatiy Vishnevetsky, med Roger Ebert som chefredaktör. Läs hennes svar på vår filmkärleksfrågeformulär här.