Creed 3 Review: Michael f. Jordans regissedebut rör sig snabbt och slår hårt – The Verge, Summary of Creed 3 – The Lafayette Ledger

Lafayette Ledger

De Bekännelse Saga har aldrig varit så hemlighetsfull om vad en svår barndom Adonis hade. Men genom Damian, Creed III . . Men vad de båda vet är hur svårt det är att vara ärlig mot varandra om deras känslor efter Damians befriade, och männen återförenas för första gången på nästan två decennier.

Creed III ger Adonis berättelse full cirkel genom att handla i en uppsättning pappafrågor för en annan

. Jordans regissedebut känns som en experimentell nyinspelning av Rocky V som äntligen låter Adonis Creed steg utanför sin mentors skugga.

Av Charles Pulliam-Moore, en reporter som fokuserar på film, TV och popkultur. Innan The Verge skrev han om serietidningar, arbetskraft, ras och mer på IO9 och Gizmodo i nästan fem år.

24 februari 2023, 3:00 UTC | Kommentarer

Dela den här historien

Magin från United Artists ‘första två filmer ljög på det sätt de öppnade, uppdaterade och återupplivade Klippig Franchise – allt medan du känner sig tro mot och djupt vördnadsfull av de ursprungliga Stallone -bilderna. , Creed III från första gången regissör och stjärna Michael f. Jordan vill aldrig att du tappar synen på vad det betyder att komma från ödmjuk början eller hur att ha familj i ditt hörn kan i grunden förändra en persons liv. Men snarare än att dela sitt fokus mellan två olika generationer av boxare och hålla stenig själv på bilden för nostalgiska diehards, Creed III kranar in i den senare andan Filmer genom att förvandla Adonis Creed till den ultimata farsfiguren som kämpar för att säkra hans arv.

I ett filmlandskap som är överfullt av uppföljare målmedvetet (och inelegant) utformade för att fortfarande fungera som fristående funktioner, finns det något mycket uppfriskande med vägen Creed III dyker tillbaka till historien om hur Adonis Creed (Michael f. Adonis Creed, Den tungviktiga boxningsmästaren och ett hushållsnamn över hela världen. Efter åratal med att ha sett Adonis falla ner, komma tillbaka och lägga ut sina motståndare, finns det lite tvivel om hans storhet i boxningsvärlden, och det arbete han gör som stöder framtida krigare har allt annat än garanterat att han kommer att vara Kom ihåg som en hjälte.

Medan Adonis tycker om sin berömmelse och förmögenhet, är det mesta allt han gör verkligen för sin musiker fru Bianca (Tessa Thompson) och deras dotter Amara (Mila Davis-Kent)-två av de enda människorna bortsett från hans styvmor Mary Anne (Phylicia Rashad) som) som Känner honom verkligen. Adonis tar hand om sin familj och värderar det liv de har byggt tillsammans. Men det finns delar av sig själv som han alltid hålls dold för dem, och som Creed III Öppnar, ingen annan förstår verkligen hur mycket smärtsam, krossande känslomässig bagage Adonis har bärt sig. Ingen, det vill säga förutom Adonis barndomsvän Damian Anderson (Jonathan Majors).

Jonathan Majors som Damian Anderson och Michael f. Jordan som Adonis Creed. Bild: United Artists

De Bekännelse Saga har aldrig varit så hemlighetsfull om vad en svår barndom Adonis hade. Men genom Damian, Creed III Stavar några av de finare, mer brutala detaljerna om Adonis ursprung med en uppriktighet som skiljer det från de två senaste filmerna när det gäller hur det ramar slåss som något som kan förstöra människors liv och förvandla dem till kändisar. De två har inget sätt att veta med säkerhet, men Adonis, snarare än Damian, kan ha hamnat i fängelse i nästan 20 år medan hans bästa vän blev en boxningssuperstjärna hade sina barndom spelat lite annorlunda. Men vad de båda vet är hur svårt det är att vara ärlig mot varandra om deras känslor efter Damians befriade, och männen återförenas för första gången på nästan två decennier.

Creed IIIS berättar en specifik historia om Adonis i en tid då han verkligen har kommit till sin egen som man ™ – en paragon av idealiserad maskulinitet Jordans mycket bekväma i – som verkligen känner sig själv i skarp kontrast till den guillösa tonåringen som han introducerades som. Men medförfattare Zach Baylin och Keenan Cooglers manus lånar tillräckligt med element från Stallones Rocky II och John G. Stenig v att filmen ofta känns både som en nyinspelning och en fusion som är större än summan av dess delar.

Adonis vill och vet att han måste vara mer närvarande i sin dotters liv, särskilt när hennes intresse för strider och svårigheter med mobbar i skolan leder till att hon utpekas av lärare. Men Adonis kärlek till sin familj är en stor del av det som driver honom att spendera så långa timmar på att arbeta i gymmet med stigande stjärnor som Felix Chavez (José Benavidez), en boxare som helt enkelt inte kan sluta slå ut sina sparringspartners.

Mellan Damian som visar säkerhetskopiering, skyldigheter på gymmet och Amaras strider är Adonis bortom, och Jordan försöker hamra det verkligheten hem med en föreställning som känns mycket tystare och kontemplativ än hans tidigare utflykter i denna roll. Ett av de större teman som går igenom Creed III är hur att vara en pålitlig person betyder att stå upp varje dag och ständigt kämpa för att hålla sig på toppen av ens ansvar. Creed IIISynen att förmedla hur mycket de har utvecklats som ett par, och Thompson känns i synnerhet att hon har tagit ägande av denna roll på ett sätt som inte alltid har varit fallet.

Michael B. Jordan som Adonis Creed, Mila Davis-Kent som Amara Creed och Tessa Thompson som Bianca Taylor. Bild: Eli Ade

Som Klippig filmer före dem, Bekännelse Filmer har alltid handlat om män från olika kulturella och socioekonomiska bakgrunder som slår varandra och sedan slutligen lära sig vikten av att respektera varandra trots deras upplevda skillnader. Majors ‘Damian – en begåvad brawler med en förkärlek för att slåss med Dirty – är en klassiker Klippig antagonist vars talanger och charm är lika obestridliga som hans plötsliga utseende är misstänksam. Men snarare än att bara fixa på vilken fysiskt skrämmande närvaro kan han vara när de gamla vännerna blir motståndare i dag, Ramar paret som två sidor av samma mynt, och majors möter Jordans energi med en sjunkande intensitet som påminner om hans prestanda i Magasindrömmar.

, Creed III Flyttar med en snabbhet och förtroende som tjänar filmen relativt bra när den är utanför ringen och fokuserar på att vara ett hjärtligt drama. Inuti ringen under stridsscener är dock historien lite mer komplicerad, eftersom Jordan gör ett antal djärva regissörsval som inte alltid fungerar som han troligen tänkt. I sina enklare, tidiga slagsmål, Creed III Höjdpunkter de fysiska poesiekämparna rör sig med helt enkelt genom att peka kameran mot dem och låta matcherna spela som åskådare ser dem. När slagsmålen börjar få mer emotionell betydelse dock, Creed III Försöker att betona hur viktiga de är med VFX -element som känner sig plockade från Stallones Rocky Balboa från 2006 och tydligt i strid med hur jordad resten av franchisen har varit.

Med Stallones steniga frånvarande från sin berättelse, Creed III Känns som ett viktigt ögonblick i franchiseens historia som var avsedd att understryka hur mycket det har utvecklats under nästan 50 år. Adonis känslor om sin biologiska far och respekt för hans legendariska spel farbror är fortfarande viktiga delar av vem han är. Men Creed III tar de bokstavliga och existentiella titlarna som en gång definierat Apollo Creed och Rocky Balboa och ger dem till Adonis som ett sätt att beteckna att detta verkligen är hans berättelse nu och hans ensamma att bära in i framtiden.

Creed III Stjärnor Alex Henderson, Spence Moore II, Wood Harris, Florien Munteanu, Tony Bellew och Selenis Leyva. Filmen träffar teatrar den 3 mars.

Sammanfattning av Creed 3

A+mycket+skrämmande+och+skrämmande+bild+av+två+av++kämparna+att vara+adonis+creed+på++höger+och+okad+på+vänster

En mycket skrämmande och skrämmande bild av två av kämparna som är Adonis Creed till höger och okänd till vänster.

. Jordan. . Filmen produceras av Metro-Goldwyn-Mayer och distribueras av United Artists Releasing. Historien om Creed III kretsar kring Adonis Creed, son till den tidigare världens tungviktmästare Apollo Creed. Adonis är en professionell boxare och världens nuvarande tungviktmästare. Men hans personliga liv är i oordning när han kämpar för att balansera sitt ansvar som far och en man med sin önskan att vara den bästa boxaren i världen.

Filmen är i dag och följer Adonis när han står inför en ny utmaning i form av en farlig motståndare som är kopplad till hans förflutna. När han förbereder sig för denna kamp måste Adonis också konfrontera sina egna demoner och komma överens med arvet från sin far. Ett av de viktigaste teman i filmen är idén om arv och hur den påverkar karaktärernas liv. Adonis försöker ständigt leva upp till arvet från sin fars och bevisa sig själv som en värdig efterträdare. Han kämpar också med trycket att vara en mästare och de förväntningar som följer med det.

Ett annat viktigt tema är familjen och betydelsen av relationer. Adonis är gift med Bianca, och de har en dotter tillsammans. Hans förhållande till Bianca testas när han blir mer fokuserad på sin boxningskarriär, och han måste också ta itu med det faktum att hans far inte längre är i närheten. Filmen utforskar också idén om inlösen och andra chanser. Adonis ges en andra chans att bevisa sig själv som en boxare och förena sig med sitt förflutna. Han har också möjlighet att laga sin relation med sin fars tidigare rival, Rocky Balboa.

(All denna kommande information kommer från filmförhandsgranskningen.) Från öppningsflashbacken till Los Angeles 2002 är det omedelbart klart att detta är en skit och annorlunda riktning för franchisen. Regisserad av Michael B. Jordan, filmen visar en bitter och intensivt personlig fejd mellan Adonis Creed och hans barndomsvän Damian Anderson. Adonis har gått i pension från professionell boxning, efter att ha hängt upp sina handskar och kämpar för att hitta sin plats i en värld efter boxning. Han lägger all sin vikt bakom att lyfta nästa skörd av superstjärnor, inklusive den nuvarande mästaren Felix Chavez. Drago sparkar fortfarande också, och Donnie tjänar som promotor för “årets kamp” mellan de två. När Damian Anderson återvänder till scenen, finner Adonis att hans värld vände upp och ner när han måste räkna med det förflutna medan han samtidigt ser till framtiden.

Detta blir oundvikligen ful när sanningen om Dame och Adonis förflutna presenteras och spänningen spill över både inom och utanför ringen. . Detta är något som Bianca vet alltför väl, med tanke på att hon var tvungen att ta en baksäte från att sjunga på grund av sin röst. Adonis arbetar rummet och hälsar både Drago och Felix varmt. Han främjar den stora kampen mellan de två på en månads tid och allt verkar bra. Men ett galet fan dyker plötsligt upp och attackerar Drago, vilket får honom att skada hans hand och förlora kampen. Kampen skjuts upp med sex månader, men Felix är inte nöjd med det resultatet, tänker på den lukrativa lönedagen och vill boxa.

Rollen av Creed III inkluderar Michael B. Jordan som Adonis Creed, Tessa Thompson som Bianca och Phylicia Rashad som Mary Anne Creed. Filmen kommer också att innehålla Sylvester Stallone -återkomsten som Rocky Balboa, även om omfattningen av hans engagemang i berättelsen för närvarande är okänd. Förutom regissör, ​​Michael f. Jordan producerar också filmen genom sitt produktionsföretag, Outlier Society. Manuset skrivs av Keenan Coogler, som är bror till Ryan Coogler, regissören för den första Creed -filmen. Creed III kommer att släppas i teatrar den 23 november 2022. Filmen förväntas mycket av fansen av franchisen, och den förväntas bli en box office -framgång.